::.. زندگی با ریاضیات ..::

(( خط راست نه تنها در هندسه ، که در اخلاقیات نیز بهترین و کوتاهترین خط است ))

بالاخره «ریاضی» به کام دانش‌آموزان شیرین ‌شد
ساعت ٢:۱٠ ‎ب.ظ روز ٧ امرداد ۱۳۸٧   کلمات کلیدی: اخبار ریاضی

درگفت‌وگوباایسنا عنوان شد:رشد کیفیت کتاب ریاضی تا40 درصد ،حذف یکی از عمده‌ترین عوامل افت تحصیلی در مقطع متوسطه

مسوول گروه ریاضی دفتر تالیف کتب درسی آموزش و پرورش، از حذف یکی از عمده‌ترین عوامل افت تحصیلی در مقطع متوسطه در پی تالیف جدید کتاب ریاضی اول متوسطه و ارائه آن از امسال به دانش‌آموزان سراسر کشور خبر داد 

وحید عالمیان در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، پیرامون تغییرات اعمال شده بر روی کتاب ریاضی اول متوسطه و تالیف جدید آن پس از 17 سال و البته به روز و منطبق با نیاز شدن آن برای اولین بار در طول سالیان گذشته، گفت: کتاب ریاضی اول متوسطه که تا سال 86 تدریس می‌شد، کتابی کاملا موضوع محور و غیرآموزشی بود که نمی‌توانست، رویکردهای آموزشی و نوع نگاه به ریاضیات جدید را به همراه داشته باشد.


وی با تاکید بر این که بررسی‌ها نشان داد که یکی از عمده عوامل افت تحصیلی دانش‌آموزان در مقطع متوسطه، کتاب ریاضی اول متوسطه بود، تصریح کرد: کتاب جدید ریاضی اول متوسطه با توجه به پیشرفت‌های شکل گرفته در آموزش ریاضی، تدوین شده است، به طوری که از رویکردهای مهم جدید این کتاب، می‌توان رویکرد مدل‌سازی طبیعی یا واقعی در راستای تبیین نگاه آموزشی در ریاضی و ورود استانداردهای آموزشی به این کتاب در حد مقدورات را نام برد.

مسوول گروه ریاضی دفتر تالیف کتب درسی کشور با بیان این که نگاه تببین شده در کتب درسی را نمی‌توان به صورت دفعه‌ای تغییر داد، خاطر نشان کرد: نوع سیستم آموزشی کشور به گونه‌ای است که ورود دفعه‌ای به بحث‌های جدید آموزشی در این سیستم، تبعاتی به همراه دارد.

وی در تشریح برخی اشکالات عمده کتاب قدیمی ریاضی اول متوسطه، بیان کرد: کتاب قبلی موضوع محور و در حقیقت چکیده‌ای از کتب سنگین ریاضی بود که بدون این که به زبان دانش‌آموز، ساده و روان شود، توسط معلمان تدریس و توسط دانش‌آموزان نت‌برداری و از حفظ می‌شد و هیچ نشانی از خلاقیت در این چرخه وجود نداشت؛ این در حالیست که در تالیف کتاب جدید، سعی شده که دانش‌آموز به مفهوم ریاضی با ارائه یک مدل واقعی نزدیک شود و برای مثال، از تصویر یک قاب عکس خانوادگی برای ورود به بحث معادله درجه دوم استفاده و از طریق تعریف یک مدل واقعی، به حل یک مساله و تمرین در کلاس پرداخته شده است 

عالمیان همچنین با اشاره به این که میزان مردودی‌های سال اول متوسطه از طریق سیستم بک‌فای مدارس جمع‌آوری و در یک بررسی کارشناسی، ارتباط بین این مردودی‌ها با کتاب قدیمی ریاضی اول متوسطه ارزیابی شده است، یادآورشد: باید توجه کرد که صرفا اشکالات یک کتاب درسی را نمی‌توان، عامل افت تحصیلی دانش‌آموزان دانست و امید داشت که میزان این افت با تغییر کتاب به طور کامل کاهش یابد، بلکه علاوه بر کتاب، عوامل دیگر نیز از جمله جامعه و شخص دانش‌آموز و همچنین نوع نگاه به یک یک درس، از جمله ریاضی، در رقم زدن میزان افت تحصیلی موثرند.

وی همچنین با اشاره به آسیب‌شناسی انجام شده برای کتاب ریاضی اول متوسطه، اظهار کرد: تعدادی سوال در قالب 19 شاخص بین 500 دبیر ریاضی شهر تهران توزیع و دیدگاه‌ها و ایرادات معلمان بر کتاب بررسی شد، تا این آسیب‌شناسی نیز در کنار مکتوبات اعتراض آمیز نسبت به محتوای کتاب و همچنین تحلیل کمی از آمار افت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه، عاملی ترغیب‌کننده، نسبت به ضرورت تغییر محتوای کتاب ریاضی اول متوسطه محسوب شود.

مسوول گروه ریاضی دفتر تالیف کتب درسی کشور همچنین با تاکید بر این که به طور میانگین هر چهار تا پنج سال یک‌بار، باید یک بازنگری کلی در کتب درسی انجام داد، در پاسخ به این که آیا دوره آموزش ضمن خدمت معلمان برای کتاب جدید ریاضی برگزار می‌شود، اعلام کرد: دوره ضمن خدمت 40 ساعته کتاب جدیدالتالیف ریاضی اول متوسطه از 29 تیر ماه تا دوم تا سوم مرداد ماه برای حدود 60 تا 70 معلم ریاضی و به طور متوسط دو نماینده از هر استان کشور، برگزار می‌شود.

عالمیان همچنین از تدوین کتاب راهنمای معلم ریاضی اول متوسطه تا پایان شهریور ماه و همچنین تهیه نرم افزار درس ریاضی در آینده نزدیک خبر داد و خاطر نشان کرد: با تغییر در کتاب ریاضی اول متوسطه، ارتباط بین مقطع راهنمایی و متوسطه بهبود می‌یابد. همچنین افزایش میزان شهودی بودن کتاب باعث می‌شود که در کل، کیفیت کتاب ریاضی اول متوسطه 30 تا 40 درصد و به طور حداکثر، حتی در مواردی تا 95 درصد رشد داشته است.

وی در پایان این موضوع را نیز یادآورشد که به اعتقاد برخی، ساده‌ کردن کتب درسی، تنزل کیفیت آن‌ است؛ چرا که نگاه آموزشی این افراد، کاملا انتزاعی است و به همین دلیل وقتی وارد مباحث شهودی می‌شوند، تصور می‌کنند که مسایل ساده شده است که البته کل این امر نیز از این موضوع ناشی می‌شود که دبیران ما در سیستم کاملا انتزاعی دانشگاه‌ها آموزش می‌بینند و از این رو، تفکر انتزاعی را نیز با خود به کلاس‌های درس می‌برند.

منبع:ایسنا