::.. زندگی با ریاضیات ..::

(( خط راست نه تنها در هندسه ، که در اخلاقیات نیز بهترین و کوتاهترین خط است ))

کلاسهای جبرانی و تقویتی را چگونه اداره کنیم‌
ساعت ۸:٢٧ ‎ق.ظ روز ۱٦ آبان ۱۳۸٧   کلمات کلیدی: گوناگون

 برنامه کلاس درس باید طوری ارائه شود که برای آموزش کفایت کند. از این رو معلم به امید همکاری والدین فراگیرندگان با وجود معلم‌های خصوصی یا جزوات آموزشی نباید در کار خود کم‌کاری نماید.

اما در هر صورت علیرغم برخورداری از یک برنامه خوب عده‌ای از افراد کلاس یا گاهی همه نیازمند یک برنامه آموزشی اضافی هستند تا خود را به برنامه آموزشی از پیش طراحی شده برسانند. گذشته از مطالب مختلف عنوان شده در کتاب، نکته خاصی که در زمینه تشکیل این کلاسها باید خاطرنشان کنیم آن است که ایجاد انگیزه برای حضور و همراهی فراگیرندگان در این برنامه‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که برنامه آموزش مربوطه، خارج از برنامه رسمی برای فراگیرندگان درنظر گرفته می‌شود.


پیش از گفتگو پیرامون کلاسهای تقویتی، لازم است تا خاطرنشان کنیم که حتی‌الامکان باید برنامه کلاس درس طوری ارائه شود که برای آموزش کفایت کند. از این رو معلم به امید همکاری والدین فراگیرندگان با وجود معلم‌های خصوصی یا جزوات آموزشی نباید در کار خود کم‌کاری نماید.

اما در هر صورت علیرغم برخورداری از یک برنامه خوب عده‌ای از افراد کلاس یا گاهی همه نیازمند یک برنامه آموزشی اضافی هستند تا خود را به برنامه آموزشی از پیش طراحی شده برسانند. گذشته از مطالب مختلف عنوان شده در کتاب، نکته خاصی که در زمینه تشکیل این کلاسها باید خاطرنشان کنیم آن است که ایجاد انگیزه برای حضور و همراهی فراگیرندگان در این برنامه‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که برنامه آموزش مربوطه، خارج از برنامه رسمی برای فراگیرندگان درنظر گرفته می‌شود.

در این زمینه معلم می‌تواند از عامل حضور و غیاب دقیق یا مسائل تحریک‌کننده دیگر (مثل آنکه به فراگیرندگان بگوید فقط کسانیکه در کلاس جبرانی حاضر باشند می‌توانند در جشن و شرکت کنند و یا آنکه از بخشهای موردارائه در کلاس تقویتی سؤال امتحانی مطرح خواهد شد.) بهره بگیرد.

بخصوص چنانچه برای جلسه یا جلسات کلاس تقویتی، برنامه مدونی طراحی شود و این برنامه به اطلاع والدین فراگیرندگان نیز برسد، مناسب‌تر خواهد بود.

همچنین دقت در وقت‌شناسی از سوی خود معلم نیز در این مسأله حائز اهمیت است. در تشکیل این قبیل کلاسها به موازات هماهنگی با مسئولان واحد آموزشی، لازم است تا حتی‌الامکان شرایط فراگیرندگان برای تعیین زمان و مکان تشکیل کلاسهای اضافی درنظر گرفته شود و پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه انجام شود.

پس از آنکه زمان و مکان جلسه را تعیین و اعلام کردید بهتر است کمی پیش از آغاز وقت جلسه خود شما در مکان موردنظر حضور داشته باشید و از مناسب بودن شرایط برگزاری کلاس مطمئن شوید.

پس از شروع جلسه، چنانچه نهایتاً عده معدودی در کلاس آزاد حضور یافته باشند و بقیه افراد بدون دلیل موجه در کلاس حاضر نشده باشند، هیچگاه کلاس را تعطیل اعلام نکنید و حتی به مدت کم کلاس را دایر نمائید. به یاد داشته باشید که اگر یک نفر هم حاضر شده باشد، به احترام او کلاس شما باید دائر شود و نباید با ذکر دلایلی هم چون عدم به حد نصاب ‌رسیدن کلاس یا بی‌علاقگی دیگر فراگیرندگان، فوراً کلاس را تعطیل کنید. لذا، گرچه در چنین شرایطی غالباً موضوع اصلی درس را نمی‌توانید ادامه دهید اما ضمن پرهیز از ابراز دلخوری، نسبت به حضور افراد حاضر که علاقه و احترام خود را به جلسه درس شما اعلام داشته‌اند توجه و احترام قائل شوید و با ارائه نکات جالب اضافی درباره موضوع درس یا حل مسأله یا ارائه مطالبی کلیدی و آموزنده، ضمن حفظ صمیمیت جلسه، کلاس را هر چند برای زمانی کوتاهتر تشکیل دهید و در نهایت پس از حضور و غیاب و مسائلی از این قبیل به گرمی کلاس را به پایان برسانید.

منبع : سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی