جزئیات ایجاد دو دوره 6 ساله آموزشی اعلام شد .



نوید‌ادهم با اشاره به اینکه یکی از پیش‌بینی‌های این سند تحولی، بازبینی در ساختار آموزشی است، بیان داشت: در سند ملی آموزش و پرورش به موضوع ساختار دوره‌های آموزشی پرداختیم.
وی گفت: ساختار دوره‌های آموزشی به عنوان جزیی از فرآیند تعلیم و تربیت، تأثیر بر محتوا و چگونگی اهداف تعلیم و تربیت است.

* دوره پیش‌دانشگاهی موجود کارآمدی لازم را ندارد

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: دوره پیش‌دانشگاهی موجود بر اساس دلایلی کارآمدی لازم را نداشت و فلسفه وجودی خود را از دست داده بود.
نوید‌ادهم تصریح کرد: زمانی‌ که دوره پیش‌دانشگاهی فعالیت خود را آغاز کرد، تعداد دانش‌آموزانی که تمایل ورود به دانشگاه را داشتند زیاد بود به همین دلیل دوره‌ای تحت عنوان پیش‌دانشگاهی طراحی شد که عده‌ای با شرایط خاص وارد دانشگاه شوند.
این مقام مسئول گفت: آموزش‌ها و فضایی که در دوره پیش‌دانشگاهی وجود دارد با اهداف آموزشی و تربیتی فاصله دارد.

* دوره راهنمایی به شکل فعلی در هیچ کشوری وجود ندارد

وی با بیان اینکه پیش‌دبستانی از دوره‌های جدی است که باید بیش از این به آن بپردازیم، بیان داشت: دوره راهنمایی به این‌صورت در هیچ کشوری وجود ندارد و تنها 3 یا 4 کشور هستند که دوره راهنمایی را مانند ایران برگزار می‌کنند.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بر اساس این عوامل به این نتیجه رسیدیم باید دوره‌ها تغییر یابد، افزود: بر اساس مطالعاتی که در مورد مبانی فلسفی داشتیم به این نتیجه رسیدیم 2 دوره 6 ساله را طراحی کنیم که در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد.
نویدادهم اظهار داشت: این طرح به این صورت است که در دوره دبیرستان 2 دوره 3 ساله داریم که 3 سال نخست آن تقریباً اهداف دوره راهنمایی را دارد و دوره ابتدایی نیز از پیش دبستانی آغاز و تا 12 سال ادامه می‌یابد.

* ضریب دشواری دروس افزایش پیدا نمی‌کند

وی بیان داشت: با این طرح ضریب دشواری دروس افزایش پیدا نمی‌کند بلکه ما پیشنهاد داده‌ایم برنامه‌های درسی بر اساس برنامه درسی ملی تنظیم شود که در حال طراحی و تولید است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: بخشی از این برنامه درسی تجویزی، نیمه تجویزی و غیر تجویزی است که متناسب با شایستگی‌ها، صلاحیت‌ها و توانمندی‌های دانش‌آموزان تنظیم می‌شود.


منبع خبر :   فارس

/ 0 نظر / 21 بازدید